ثةيامي رِةمةزان (أؤذانة)

 

ئا: بةشي ديراساتي شةرعي / كؤمةلَي ئيسلامي كوردستان

بةشي حةظدةيةم

1-    خؤرِشاندنةوة:

ئةبو هرةيرة (رةزاي خواي لص بص) ئةطيَرِيَتةوة لة ثيَغةمبةرةوة (صلى الله عليه و سلم) فةرموويةتي:  (منذرعه القيء فليس قضاء, ومن استقاء عمدا فليقض) رواه ابو داود ترمذي 720 وهو حديث صحيح.

واتة: هةركةسص رشانةوة زؤري بؤ هيَنا ئةوة طيَرِانةوةي لةسةر نية بةلآم هةركةسص بة ئارةزووي خؤي رشانةوة ئةوة طيَرِانةوةي لةسةرة.

3-حةيزو زةيستاني:

حةيز: بريتيية لةوبارة ئاساييةي كة بةسةر ئافرةتدا دص كض بيَت يان ذن بؤ ماوةي ضةند رِؤذيَك لة مانطدا خويَني ثيا ديَت.

زةيستاني: بريتيية لة خويَني ثاش مندالَ بوون بؤ ماوةي ضةند رِؤذيَك.

جا ئةطةر ئافرةت كةوتة حةيزيا زةيستاني لةسةرةتاي رِؤذةوة يا هةر بةشيَكي تري رِؤذةكة ئةطةر ضي بؤ ساتة وةختيَكيش بيَت ئةوا رِؤذةوةكةي بةتالأ دةبيَتةوةو دةبص قةزاي بكاتةوة.

4-ئاوي خؤهيَنانةوة بةهةر شيَوازيَك بيَت بة دةست بيَت يان بةهؤي ياري كردنةوة بيَت لةطةلَ قةزاي خيَزاندا يان…

5- جوت بوون لةطةلَ هاوسةردا: ئةطةر كةسيَك لةمانطي رةمةزاندا لةطةلَ هاوسةرةكةيدا دروست بوو ئةوا رِؤذووةكةي دةشكيَت و كةفارةتيشي دةكةويَت و سةر بةم شيَوازةي خوارةوة, ئةبوهورةيرة (خوا ليي رازي بيَت)فةرمويةتي: (بينما نحن جلوي عند النبي(صلى الله عليه و سلم) اذ جاء رزجل فقال: يارسول الله هلكت, قال:مالك؟ قال: وقعت علي امراتي وانا صائم, فقال رسول الله (صلى الله عليه و سلم): هل تجد رقبة تعتقها؟ قال: لا, قال: فهل تستطع ان تصوم شهرين متتابعين؟ قال: لا, قال: فهل تجد اطعام ستين مسكينا؟ قال: لا, قال: فمكث النبي (صلى الله عليه و سلم), فبينما نحن علي ذلك اتي النبي (صلى الله عليه و سلم) بعرق فيها تمر, قال: اين السائل؟ فقالا: انا, قال: خذ هذا فتصدق به, فقال ارجل: علي افقر مني يا مني يارسول الله؟ فوالله ما بين لا بتيها اهل بيت افقر من اهل بيتي, فضحك الني (صلى الله عليه و سلم) حتي بدت انيابه ثم قال: اطعمه اهلك). رواه البخاري رقم

ئةبوهريرة (خوا ليي رازي بيَت) فةرمويةتي: لةكاتيَكدا ئيَمة لاي ثيَغةمبةر (صلى الله عليه و سلم) دانيشتبوين ثياويَك هاتة خزمةتيو وتي: ئةي ثيَغةمبةري خوا‍ تياضووم, فةرمووي: ضيتة؟ فةرموي: جيماعم لةطةلَ خيَزانةكةمدا كردووة لة كاتيَكدا كة بةرِؤوذووبوم, ثيَغةمبةري خواش (صلى الله عليه و سلم) فةرمووي: ئابا بةندةيةكت هةية ئازادي بكةيت؟ وتي: نةخيَر, فةرمووي: ئةي دةتوانيت خواردني شةست هةذار بدةيت وتي/ نةخيَر, فةرمووي: ئةي دةتوانيت خواردني شةست هةذار بدةيت وتي: نةخيَر ئةبو هرةيرة (رةزاي خواي لي بص) فةرمووي: ئةوسا ثيَغةمبةري خوا (صلى الله عليه و سلم) تاماوةيةك ضاوةرِواني كرد, جا لةكاتيَكدا ئيَمة لةو حالَةتةدا بووين سةبةتةيةك خورمايان هيَنا ثيَغةمبةر (صلى الله عليه و سلم) فةرمووي: كوا ئةو كةسةي ثرسياري كرد؟ ثياوةكةش وتي: ئةمة تام, فةرموي ئةم خورماية بيبةخشةرةوة, ثياوةكةشي وتي: ئايا بةسةر لةخؤمم هةذارتردا بيبةشخم ئةي ثيَغةمبةري خوا؟ دة بةخوا لةنيَوان ئةم دوو شاخةي مةدينةدا مالَيَك نية لةمالَي من هةذارتر بيَت, ثيَغةمبةر (صلى الله عليه و سلم) دةستي كرد بة ثيَكةنين ثاشان فةرمووي: برِؤ بيدةي بة مالَ و مندالةكةت با بيخؤين

تةرِو تازة رِؤذووي دةشكاند ثيَش ئةوةي نويَذي- مةغريب- بكات جا ئةطةر خورماي تةرِو تازة نةبوواية ئةوا بةضةند دةنكة خورمايةكي وشك رِؤذوةكةي دةشكاند ئةطةر ئةويش نةبواية ئةوة بة ضةند قووميَك لة ئاو دةيشكاند.

بةشي شازدةيةم

6- سةبارةت بة كافريش كة رِؤذووي لةسةر نية ئةم ئايةتة بةلَطةيةة كة دةفةرمويَت: [يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ)(البقرة: من الآية183]

واتة: ئةي ئةو كةسةي كة باورةِتان هيَناوة رِؤذووتان لةسةر فةرز كراوة خيتابةكة بؤ باوةرِةو كافر ناطريَتةوة ضونكة دروشم و ياساكاني ئيسلام كافران داوا ناكريَت ثيَش موسلَمان بوونيان.

ئةو شتانةي رِؤذوو دةشكيَنن

1- خواردن و خوادرنةوة بةويستي خؤي و بةبص لةبير ضوون:

خواي طةورة لة قورئاني ثيرؤزدا دةفةرموص: [وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّي يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَي اللَّيْلِ وَلا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنْتُمْ عَاكِفُونَ فِي الْمَسَاجِ)(البقرة: من الآية187]

واتة: بخؤن و بخؤنةوة تا سياسي رِؤذتان لةتاريكي شةو بؤ روون دةبيَتةوة لة بةرةبةياندا, ثاشان رِؤذووةكانتان تةواو بكةن تاوةكو شةو- خؤرئاوابوون- ثيَغةمبةريش (صلى الله عليه و سلم) دةفةرموص: (من نسي وهو صائم فأكل او شرب فليتم صومه فانما اطعمه الله وسقاه)رواه البخاري رقم 1929. واتة: هةركةسي لة يادي ضوو كة بة رِؤذووة, جا شتيَكي خوارد يان شتيَكي خواردةوة, با رِؤوذووةكةي نةشكيَنص بةردةوام بص لةسةري ئةوة بصطومان خواي طةورة خوادرن و خوادنةوةي دةرخوارد داوة.

بةشي ثازدةيةم

 

5- هةروةها لةبارةي ئافرةتي حاميلةو ئافرةتي شيردةر ئةطةر ترسيان هةبوو زيان بةخؤيان يان بة مندالَةكانيان بطات ئةم فةرموودةيةي ثيَغةمبةرةية (صلى الله عليه و سلم) كة دةفةرمويَت: (ان الله وضع علي المسافر شطر الصلاة الحامل او المرضع الصوم) صحيح ابة داود 2083 والترمذي 575.

واتة: بيَطومان خواي طةورة لةسةر موسافير نيوةي نويَذي لابردووة, وة لةسةر ئافرةتي دووطيان و شيردةريش رِؤذووي هةلَطرتووة.

ئيبن و عةباسيش لةو بارةيةوة دةفةرمويَت: (والحبلي والمرضعة اذا خافتنا- يعني علي اولادهاما- افطرتا واطعمتا) رواه ابو داود برقم 2318.

 

واتة: ئافرةتي حاميلةو ذتي شيردةر ئةطةر ترسيان هةبوو لة  خؤيان و مندالَةكانيان بار ِؤذوو نةطرن و هةذاريَك تيَربكةن. هةروةها (نافيع) دةفةرموي: سئل ابن عمر  رضي الله عنه عن المراة الحامل اذا خافت علي ولدها فقال: تفطر وتطعم مكان كل يوم مسكينا مدا من حنطة. رواه مالك والبهقي 4/ 230 وسنده صحيح.

واتة: ثرسيار كرا لة عةبدولَلآي كوري عومةر سةبارةت بة ئافرةتي حاميلة ئةطةر ترسي بوو لةو مندالَةي ثيَوةي حاميلةية ئةطةر رِؤذوو بطريَت, فةرمووي: با رِؤذوو نةطريَت و لة جياتي هةر رِؤذيَك موديَك طةنم بدات بة هةذاريَك.

بةشي ضواردةيةم

 

حرورية كؤمةلَيَك بوون لة خةراويج لة سةردةمي ئيمامي (علي) لة فةرماني خةليفة دةرضوون يةكةم كؤبونةوةيان لة (حروراء) طريَدا لة نزيك كوفة بؤية ناونران حةروري.

3- لةبارةي نةخؤش و موسافيريشةوة خواي طةورة دةفةرمويَت: [أَيَّاماً مَعْدُودَاتٍ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضاً أَوْ عَلَي سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ)(البقرة: من الآية184)]

واتة: جا ئةطةر بةرِؤذوو نةبوون رِؤذوو بطرنةوة لةرِؤذاني ترا.

ثيَغةمبةريش (صلى الله عليه و سلم) دةفةرمويَ: (ان الله تعال وضع عن المسافر الصوم وشطر الصلاة) رواه ابو داود/2408.

واتة: خواي طةورة رِؤذووي لةسةر موسافير هةلَطرتووة لةطةلَ نيوةي نويذدا.

4- سةبارةت بة ثياوي ثيرو ذني ثير كة بؤيان هةية بة رِؤذوو نةبن ئةم فةرموودةي خواي طةورةية كة دةفةرمويَت: [وعلي الذين يطيقونه طعام مسكين] البقرة/184

واتة: لةسةر ئةوانةي توانا رِؤذوو طرتنيان نية لةجياتي ئةو بةرِؤذوو نةبوونة خواردني هةذاريَك بدةن.

وروي البخاري عن عطاء: انه سمع ابن عباس رضي الله عنهما يقرأ [ وعلي الذين يطيقونه فدية طعام مسكينـ قال ابن عباس: ليس بمشوخة هي للشيخ الكبير والمرأة الكبيرة لايستطعان أن يصوماه فيطعمان مكان كل يوم مسكينا] رواه البخاري 8/179/4505.

واتة: عطا (رةحمةتي خواي لي بص) دةفةرموي: لة عةبدولَلآي كورِي عةبباسم بيست ئةم ئابةتةي دةخويَندةوة, جا فةرمووي ئةم ئايةتة نسخ نةبووةتةوة ئةم رِوخسةتة بؤ ثياوي ثيروذني ثيرةكة ناتوانن رِؤذوو بطرن لة جياتي هةر رِؤذيَك هةذاريك تيَر دةكةن و قةزاشيان لةسةر نية.

 

بةشي سيازدةيةم

رِؤذوو لةسةر كيَ واجبة؟

رؤذووي مانطي رةمةزان واجبة لةسةر هةموو موسلَمانيَكي بالَغي عاقلَي نيشتةجيَ ئةطةر ئافرةتيش بوو دةبيَت ثاك بيَت لة حةيزو خويَني ثاش مندالَبوون, وة كافر رِؤذووي لةسةر نيية هةروةها شيَتء مندالَء نةخؤشء موسافبرو ثياوي زؤر ثيرو ئافرةتي سك ثرِو شيردةرو ئةطةر ترسيان لة خؤيان يان لة مندالَةكانيان هةبوو, هةموو ئةمانة رؤذوويان لةسةر نية بةم بةلَطانة:

1- ثيَغةمبةر r فةرموويةتي: (رفع القلم عن ثلاثة: عن المجنون حتى يفيق وعن النائم حتى يستسقظ و عن الصبـي حتى يحتلم)رواه ابوداود 2/78 وصحيح الجامع 3513.

واتة: ثيَنوسي تاوان هةلَطيراوة لةسةر سيَ كةس: شيَت تا ضاك دةبيَتةوة, خةوتوو تا خةبةري دةبيَتةوة, مندالَ تا بالَغ دةبيَ.

2- سةبارةت بةحةيزو زةيستانيش (موعازةي كضي عةبدولَلآ وتي: ثرسيارم كرد لة عائيشة (رِةزاي خواي ليَ بيَ): مابال الحائض تقضي الصوم ولا تقضي الصلاة؟ فقالت: احرورية انت؟ فقلت: لست بحروورية, ولكن سألت, فقالت: كان يصيبنا ذلك فنؤمر بقضاء الصوم ولا نؤمر بقضاء الصلاة) رواه البخاري 1/421/321.

واتة: ئايا بؤضي ئافرةت دواي ثاك بوونةوة لة حةيز رِؤذوو قةزا دةكاتةوة بةلآم نويَذ قةزا ناكاتةوة؟ فةرمووي: ئايا تؤ (حةرورية)يت؟ وتم: نةخيَر من حةرورية نيم, ثرسيار دةكةم, عائيشةيش فةرمووي: ئيَمة ئةوةمان توش دةبوو لةسةردةمي ثيَغةمبةردا, فةرماني ثيَ دةكردين بة طيَرِانةوةي رؤذووةكة بةلآم فةرماني ثيَ نةئةكردين بةطيَرِانةوةي نويَذ.

 

بةشي دوازدةيةم

 2- خؤ طرتنةوة لةهةموو ئةو شتانةي كة رِؤذوو دةشكيَنن لة دةركةوتني بةرةبةيانةوة تا خؤرئاوابوون, خواي طةورة لة قورئاني ثيرؤزدا دةفةرمويَت: [ أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَائِكُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَخْتَانُونَ أَنْفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنْكُمْ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ. (البقرة: من الآية187)]

ئةم ئايةتة هةموو ئةو شتانةي باس كردووة كة رِؤوذوو دةشكيَنن وةك: خواردنء خوادرنةوةو ئاوي خؤ هيَنانةوة بة جيماع يان شتي تر.

بةشي يازدةيةم

فةرزو ثايةكاني رِؤذوو

دوو شت ثيَويستة ئةنجامي بدات:

1- نييةت هيَنان (النية) : دايكي ئيمانداران حةفصة (رةزاي خواي ليَ بيَ) ئةطيَرِيَتةوة لة ثيَغةمبةرةوة r فةرمويةتي (من لم يجمع الصيام قبل الفجر فلا صيام له) رواه الترمذي برقم. والنسائي 4/169و صححه ابن خزيمة برقم 1933.

واتة هةر كةسيَ ثيَش شةبةق نيةتي رِؤذوو هيَناني نةهيَنابيَ رِؤذووةكةي دروست نية.

ئةم نيةت هيَنانة لةكاتيَكدا لةكاتةكاني شةودا بيَت دروستة بةلآم بةمةرجي نةكةويَتة دواي بانطي بةياني وةك لة فةرموودةكة دةردةكةويَت، مةرجيش نية ئةم نيةت هيَنانة بةدةم بيلَيَيت؟ ، ضونكة نيةت ثةيوةندي بة دلَةوة هةيةو هيض ثةيوةنديةكي بةزمانةوة نية. سةبارةت بةشيَوازي نيةت هيَنانةكة زانايان راي جياوازيان هةية:

أ- ئيبن قودامة دةلَيَ: بةلاي جةماوةري زانايانةوة لة رةمةزاندا دةبيَت بؤ هةموو رؤذيَك نيةت هةبيَـ، ضونكة هةموو رِؤذيَك سةربةخؤيةو نيةتي تايبةتي خؤي ثيَويستة.

ب- ئيمامي ئةحمةد و ماليك و ئيسحاق دةفةرموون: يةك جار نيةت هيَنان بؤ هةموو مانطي رةمةزان بةسةو دروستة.

ت- عطاو موجاهيدو زوفةريش دةفةرموون: دروستة رِؤذووطرتني مانطي رةمةزان بةبيَ نيةت بؤ كةسيَك كةوا نيشتةجيَو لةش ساغ بيَت.

بةشي دةيةم

حوكمي رِؤذووي رةمةزان

رِؤذووي رةمةزان واجبة لةسةر هةموو موسلَمانيَك بة بةلَطةي قورئاني ثيرؤزو سوننةتي ثيَغةمبةر r و كؤرِراي زاناياني ئيسلام. خواي طةورة لة قورئاني ثيرؤزدا دةفةرمويَت: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَيي الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ) (البقرة: 183)

واتة: ئةي ئةو كةسانةي كة برِواتان هيَناوة، رِؤذووي رةمةزانانتان لةسةر فةرز كراوة وةك لةسةر كةساني ثيَش ئيَوة فةرز كرابوو.

ثيَغةمبةريش r دةفةرمويَت: (بني الاسلام علي خمس شهادة ان لا اله الا الله وان محمدا عبده ورسوله واقام الصلاة وإتا و الزكاة وحج البيت وصوم رمضان) رواه البخاري 1/49و مسلم 1/45.

واتة: ئيسلام لةسةر ثيَنج ثاية دامةزراوة شايةتيدان بةوةي كةوا هيض ثةرستراويَكي تري بةحةق نية بيَجطة لة (الله) و موحةمةديش r بةندةو رةوانةكراوي خواية، وة نويَذكردنة، زةكات دانةو حةج كردني مالَي خوايةوة رِؤذوو طرتني مانطي رةمةزانة.

كؤرِاي زاناياني ئيسلاميش لةسةر ئةوةن كة رِؤذووي رةمةزان واجبةو يةكيَكة لة ثايةكاني ئيسلام، وة ئةو كةسةي ئينكاري بكات كافر دةبيَت و لة ئايني ئيسلام دةضيَتة دةرةوة لة سالَي دوهةمي كؤضيدا فةرز كراوة. ،

 بةشي حةوتةم

 7- بؤني دةمي رِؤذووةوان لاي خوايطةورة خؤشترة لةبؤني ميسك.

وةك ثيَغةمبةر r دةفةرمويَت: (والذي نفس محمد بيده، لخلوف فم الصائم اطيب عند الله من ريح المسك) متفق عليه.

هاتني مانطي رةمةزان بةدوو شيَوة دةزانريَت:

1-بينيني مانطي رةمةزان با بةيةك كةسيش بيَت سابت دةبيَ بة مةرجيَك موسلَمان و بالَغ و عاقلَ بيَت.

وةك عةبدولَلآي كورِي عومةر دةلَيَت: (ترا و ي الناس الهلال فأخرجت رسول الله r أني رأيته فصامه و امر الناس بصيامه) رواه ابوداود (2339) حديث

واتة: موسلَمانان بؤ مانطي رةمةزان دةطةرِان، منيش وتم بة ثيَغةمبةر r كةمن مانطم بينيوة، ثيَغةمبةر بةرِؤذوو بوو وة فةرمانيشيدا بةموسلَمانان كةيبةرِؤذووبن.

بةشي شةشةم

5-رِؤذوو سرِينةوةي طوناهةو ليَ خؤشبووني تاوانة.

ديارة ضاكةو خراثة دةسريَتةوة، ولة رِؤذووشدا ضاكةو وخيَريَكي زؤر هةية، وةك خواي طةورة دةفةرمويَت: (ان الحسنات يذهبن السيئات. . ) هود/114 ثيَغةمبةر r دةفةرمويَت: (فتنة الرجل في اهله وجاره وماله تكفرها الصلاة والصيام والصدقة) رواه البخاري (1895) .

لة فةرمودةيةكي تردا دةفةرمويَت: (من صام رمضان ايمانا واحتسابا غفر له ماتقدم من ذنبه) متفق عليه.

دةفةرمويَت: (الصلوات الخمس، والجمعة الي الجمعة، ورمضان الي رمضان، مكفرات ما بينهن اذا اجتنب الكبائر) رواه مسلم (223) .

كةواتة رِؤذوو طرتني رِةمةزان دةبيَـة هؤي ليَخؤش بووني تاواني ئةم رِةمةزانةو ئةوةي ثيَش خؤي، بةمةرجيَك لةتاواني طةورةوة دوور بيَت، ضونكة تاواني طةورة تةنها ثةشيماني (التوبة) دةيسرِيَتةوة، كة ئةمة مةزهةبي جةماوةري زاناياني ثيَشينة، هةر بؤية خوايطةورة فةرموويةتي: (ان تجتنبوا كبائر ما تنهون هنه نكفر عنكم سيئاتكم وندخلكم مدخلا كريما) النسا و /31.

6- رِؤذوو طرتن مايةي بةختةوةري دنياو دوارِؤذة.

 وةك ثيَغةمبةر r دةفةرمويَت: (للصائم فرحتان: فرحة فطره وفرحة عند لقا و ربه) متفق عليه. واتة رِؤذووةوان دوو خؤشي بؤ هةية خؤشييةكيان كاتي بةربانط دةكاتةوة، ئةويتريان كاتيبةخزمةت ثةروةردطاري دةطات لة قيامةتدا

 

بةشي ثيَنجةم

3- رِؤذووطرتن رِيطةية بؤضوونة بةهةشت,ئيمامي نةسائي بةسةنةديَكي ي (سةحيح) لةئةبي ئومامةوة  دةطيَرِيَتةوة (خوا ليَي رِازي بيَت) دةلَيَ وتم: ئةي ثيَغةمبةري خوا r كاريَكم نيشان بدة خواي طةورة سوودم ثيَ بطةيةنيَ, فةرمووي: (عليك بالصيام, فانه لا مثل له)سنن النسائي (2221) ثيَغةمبةر r رِو دةكاتةوة شتيَك نيية وةك رِؤذوو بةندة لةخوا نزيك بكاتةوةو لة سزاي دوورخاتةوة.

لة فةرمودةيةكي تردا ئاطادارمان دةكات, كةلةبةهةشتدا دةرطايةك هةية تايبةت بةرِؤذووةوانان,وةك دةفةرمويَت: (ان في الجنة بابا يقال له الريان يدخل منه الصائمون يوم القيامة لا يدخل منه احد غيرهم, يقال: اين الصائمون؟ فيقومون لا يدخل احد غيرهم, فاذا دخلوا اغلق فلم يدخل منه احد)رواه البخاري (1896).

4-رِؤذوو تكا بؤ خاوةنةكةي دةكات.

ئيمامي ئةحمةدو حاكم بة سةنةديَكي حةسةن لةعةبدلَلآي كوري عةمري كورِي عاسةوة (رةزاي خواي ليَبيي) دةطيَرِنةوة, كة ثيَغةمبةر r فةرموويةتي: (الصيام والقراين يشفعان للعبد يوم القيامة, يقول الصيام: أي رب, منعته الطعام والشهوات بالنهار, فشفعني فيه, ويقول القرآن منعته النوم بالليل فشفعني فيه, فشفيعان)رواه احمد بسند صحيح.

واتة: لةرِؤذي قيامةتدا رِؤذوو و  قورئان تكا بؤ خاوةنةكةي دةكةن, رِؤذوو دةلَيَت: ئةي ثةروةردطارم, بةرؤذدا رِيَطروخواردن و  وئارةزووةكانيم كرد, داواكارم بمكةيتة ي قورئان دةفةرمويَت: بةشةو رِيَطري خةوم ليَكرد, داواكارم بمكةيتة تكاكاري, فةرمووي: هةردووكيان تكاي بؤ دةكةن. كةواتة لة رِؤذي دوايدا رِؤذوو دةبيَتة شتيَكي هةست ثيَكراوو قسة دةكات و  تكا بؤ خاوةنةكةي دةكات جا ض رِؤذووي فةرِز بيَت ياخود سوننةت.

بةشي ضوارةم: طةورةيي و فةزلَي رِؤذوو

1- رِؤذوو قةلغانيَكي بةهيَزة لةرِووي تاوان و ضوونة دؤزةخ، وةك لة فةرموودةي (صحيح) دا هاتووة كة ثيَغةمبةر r فةرموويةتي: (من صام يوما في سبيل الله له باعد الله وجهه عن النار سبعين خريفا) رواه البخاري (2685) ومسلم (1153).

واتة: هةركةسيَك رِؤذيَك لة ثيَناوي خوادا بةرِؤذوو بيَت، خواي طةورة حةفتا ثايز رِووي لة دؤزةخ دوور دةخاتةوةو لة فةرمودةيةكي تردا دةفةرمويَت: (الصوم جنه يستجن بها العبد من النار) رواه احمد بسند صحيح.

واتة:رؤذوو قةلَغانة خاوةنةكةي لة دؤزةخ خؤي ثيَدةثاريَزيَـت جاطةر رِؤذووطر بةرِؤذيَك رِؤذوو حةفتا سالَ لة دؤزةخ دوركةويَتةوة، ئةي دةبيَت ثاداشتي مانطي رةمةزان ضةنديَك بيَت؟! بةرِاستي فةزلَيَكي زؤر طةورةية.

2- رِؤذوو قةلَغانة لةرِووي ئارةزووةكاندا، وةك ثيَغةمبةر r دةفةرمويَت: (يامعشر الشباب من استطاع منكم الباءة فليتزوج، فإنه اغض للبصر، واحصن للفرج، ومن لم يستطع فعليه بالصوم، فانه له وجاء) متفق عليه.

ئةم فةرموودةية رِيَنمايية بؤ ئةو كةسانةي كة ناتوانن ذن بهيَنن، بؤ دامركاندنةوةي ئارةزووةكان بةرِؤذووبن ضونكة رِؤذووطرتن ضارةسةرة بؤيان.

بةشي سيَيةم

 5- لة رةمةزاندا بوارى بةندايةتىكردن فراوان دةبيَت وةك لة رِؤذوو بوونء نويَذى تةراويحء قورئان خويَندنء مالَ بةخشينء ئيعتيكاف كردن… وةك لةم فةرموودةدا هاتووة, ئيبن عةبباس (رِةزاى خواى ليَبآ) فةرمووى: (كان النبي r أجود الناس بالخير, وكان اجود اجود ما يكون في رمضان حين يلقاه جبريل, وكان جبريل (عليه السلام) يلقاه كل ليلة في رمضان حتى ينسلخ, يعرض عليه النبى r القرآن, فاذا لقيه جبريل (عليه السلام) كان اجود بالخير من الريح المرسلة) رواه البخاري/1902.,

واتة: ثيَغةمبةر r لة هةمو كةس بةخشندة تربوو, وة لةمانطى رةمةزاندا لة هةموو كات زياتر بةخشندة بوو كة جبريل دةهات بؤلاىو جبريل (عليه السلام) هةمو شةوآ لةمانطى رةمةزاندا دةهات بؤ خزمةتى ثيَغةمبةر rء دةورى قورئانى ثىَ دةكردةوة هةتا بةباشى رِةوانى بكاو لة بيرى نةضيَتةوة, كاتآ جبريل دةهات بؤ خزمةتى ثيَغةمبةرr ثيَغةمبةر r لةباى رةحمةتء باراناوى بةخشندةتر بوو.

6- لة رةمةزاندا نزاو ثارانةوةطيرا دةبيَت. وةك ثيَغةمبةر r دةفةرمويَت: (لكل مسلم دعوة مستجابة يدعو بها في رمضان)رواه احمد عن جابر (رضىالله عنه)بسندجيد.

ئةمةو ضةند فةرموودةيةكى تر ئاماذة بؤ ئةوة دةكةن كة طيرابوونى ئةو نزاو ثارانةوةية لةكاتى بةربانطداية (كاتى رِؤذوو شكاندن).

 

 

بةشي دووةم:طةورةيى مانطى رِةمةزان  

مانطى رِةمةزان مانطيَكى جياوازة لةمانطةكانى ترى سالَ, ئةويش بةوةى كؤمةلَيك تايبةتمةندى هةية كة خواى طةورة كردويةتية رِيَزدارى, لةوانة:

1-مانطى رةمةزان مانطى هاتنة خوارةوةى قورئانة, وةك خواى طةورة دةفةرمويَت: (شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ)(البقرة: من الآية185) سةبارةت بة هاتنة خوارةوةى قورئان لةو مانطةدا ضةند واتايةك هةلَدةطريَت راسترينيان: هاتنة خوارةوةى قورئانة لة (لوح المحفوظ)ةوة بؤ ئاسمانى دنيا, كة ئةمة بؤضوونى ئيبن عةبباسة.

2-لة رِةمةزاندا شةيتانةكان كؤتء زنجير دةكريَنء بوو ؟ طوناهباركردنى خةلَكيان لىَ تةسك دةكريَتةوةو دةرطاكانى بةهةشت دةكريَنةوةو دةرطاكانى دؤزةخ دادةخريَت وةك ثيَغةمبةر j دةفةرمويَت: (اذا دخل رمضان فتحت ابواب السماء وغلقت ابواب جهنم, وسلسلت الشياطين)رواه البخارى برقم/ 1899.

3- لةم مانطةدا شةويَكى تيَداية (ليلة القدر) ثةرستشء بةندايةتى لةو شةوةدا خيَرى هةزار مانطى هةية, وةك خواى طةورة دةفةرمويَت (لَيْلَةُ الْقدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ* سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ)القدر/3-5.

بةرِاستى رِيَزيَكى زؤر طةورةيةبؤ كةسيَك خواي طةورة شةرةفى زيندوكردنةوةى ئةو شةوةى بداتآ, كة خيَرى زياتر لة هةشتاو سآ سالَى هةية.

4- بةرِؤذوو بوون لةم مانطةدا دةبيَتة هؤى سرِينةوةى هةموو تاوانةكان (بضوك بن يان طةورة كة خواويستى لةسةر بيَت وةك ثيَغةمبةرى خوا r دةفةرمويَت: (من صام رمضان ايمانا واحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه)رواه البخاري برقم 1901.

ان الحمد لله نحمده ونستعينه ونستغفره ونستهديه. ونعوذ بالله من شرور انفسنا وسيئات اعمالنا, من يهده الله فلا مضل له, ومن يضلل فلا هاديه له, واشهد ان لا اله الا الله وحده واشهد ان محمدا عبده ورسوله…

اما بعد:

 فان اصدق الحديث كتاب الله وخير الهدي هدي محمد j وشر الامور محدثاتها, وكل محدثة بدعة, وكل بدعة ضلالة, وكل ضلالة في النار…

رةمةزان مانطى طةرِانةوةى بةندةكانة بؤ لاى ثةروةردطاريان, و وازهيَنانة لة تاوانء طوناه, ئةويش لةبةر دوو هؤ:

ا- بةخشندةيىو ليَخؤش بوونى خواى طةورةية بؤ بةندةكانى لةو مانطةدا,. ضونكة خواى طةورة لة هةموو شةويَكى رةمةزاندا رزطاركراوى هةية لة ئاطرى دؤزةخ.

ب-شةيتانةكان كؤتء زنجير دةكريَن كة رةمةزان ديَت,ء دةرطاكانى دؤزةخ دادةخريَنء دةرطاكانى بةهةشت دةكريَنةوة, هةربؤية بةندةكان لة ثةروةردطاريان نزيك دةبنةوة.

رةمةزان مانطى نزاو ثارانةوةية, ئاشكراية كة خواى طةورةو ثةروةردطار نزاو ثارانةوةى بةندةكانى دةبيستآ لة طشت كاتيَكداو ليَيان وةردةطريَت بةتايبةتى لة مانطى رِةمةزاندا, بؤية ثيَويستة زؤر بثارِيَنةوةو بةدواى قبولَ بوونى هؤكارةكانيدا بطةرِيَن..

رِةمةزان مانطى جيهادو قوربانى دانة, مانطى رةمةزان لة ذيانى ثيَغةمبةرو هاوةلَة بةريَزةكانى ثيَشينانى ئةم ئوممةتةدا مانطى جيهاد بووة.

هةردوو جةنطة طةورةكة لة ذيانى ثيَغةمبةردا j لةرِةمةزاندا رِووى داوة, جةنطى بةدرى طةورةو ئازادكردنى مةككة (فتح مكة), بةتايبةت فةتحى مةككة ترسناكترينء طرنطترين جةنطى بووة لة ذيانى ثيَغةمبةردا j ضونكة مةككة ناوةندى دورطةى عةرةبىء شويَنى حةجء شويَنى عةمرة بووة، رِةمةزان مانطى بةخشينة, هؤكاريَكى طرنطة بؤ نزيك بوونةوة لة خواى طةورةو ضونة بةهةشت, مالَ بةخشينة, هةر بؤية ثيَغةمبةرj , لة رةمةزاندا لةطشت كاتيَكى تر بةخشندةتر  بووة

بؤية ثيَويستة هةلَويَستةيةك لة ئاستى ئةم مانطة ثيرؤزةدا بكةين, تا بةو شيَوة كة خواو ثيَغةمبةرةكةى j دةيانةويَت بةندايةتى تيَدا بكةن.

info@kurdistannet.org

ضاثيكة

كاتي بلآوكردنةوة 

www.kurdistannet.org